Holmestrand stasjon

Holmestrand stasjon er en jernbanestasjon plassert inne i fjellet, som del av Holmestrandporten tunnel. 
Holmestrands nye jernbanestasjon ligger inne i en gigantisk fjellhall. Det er heis fra toppen av Holmestrandfjellet, 70 meter ned til stasjonshallen. Utenfor er det kollektivterminal og parkering. Det er to innganger til stasjonen. Den søndre inngangen ligger nærmest sentrum. Den nordre ligger litt lengre unna, men har kollektivterminal og parkering.

Stasjonshallen

Hallen har fire spor og to plattformer. Den er ca 870 meter lang, 30 meter bred og fra toppen av skinnene til innvendig tak er det ca 12 meter. Plattformene er ca 250 meter lange. Togstasjonen er den første i verden som kombinerer plattformer og tog som kjører gjennom i 250 kilometer timen gjennom stasjonen.Trykkavlastningstunnel er et av flere tiltak som skal forhindre at folk på perrongen skal oppleve et ubehagelig trykk hver gang passeringstogene kjører forbi. I tillegg er tunnelinngangene formet som trompeter.

Betongleveranser

NorBetong satte opp mobilt blandeverk i Holmestrand for å forsyne byggeprosjektet, dvs både tunnel og stasjonshall. Utover betongleveransene har Norcem levert store mengder sement til injeksjon og tetting i tunnelen.

Betongtavlen 2017

Holmestrand stasjon ble tildelt utmerkelsen Betongtavlen. Utmerkelsen gis av Norsk Betongforening og Norske Arkitekters Landsforbund og går til arkitekten Gottlieb Paludan Architects. 

Holmestrand stasjon

  • Bane NOR

    Eier

  • Gottlieb Paludan Architects

    Architect

  • Skanska

    Contractor

  • Betong

    Material

  • 2016

    Completion

  • Togstasjon bygget inne i fjellet

    Additional facts

Sted

Holmestrand (Norge)

Injeksjon.